kga2.jpg

Servicemontörerna – LG Contractings egna allmänläkare

Robert Stranz, Alexander Svensson och Marcus Karlsson arbetar alla som servicemontörer i Karlskoga. Ett yrke där det gäller att vara duktig på många olika områden alltifrån problemlösning till att kunna kommunicera med olika typer av människor. Eller vad sägs om att på förmiddagen installera ett ventilationsaggregat med förvärmning, kyla och ånga till att på eftermiddagen göra iordning ett badrum?

Som servicemontör har man stor kompetens, man är inte expert men man kan mycket om mer. Det är en frihet att kunna styra vardagen själv och fatta egna beslut. Det finns inte bara en väg till att finna lösningen - utan många, säger Robert.

Man som står framför en grå skåpbil. han tittar mot kamernan, händerna är i de svarta byxfickorna. Vid halsringningen hänger ett par glasögon.
Foto: Robert Stranz

Roligt med ett varierande arbete

Servicemontörerna på LG Contracting har ett varierande arbete där arbetsdagarna aldrig är desamma. Både Robert, Alexander och Marcus berättar att de uppskattar friheten och flexibiliteten.  Arbetet blir roligare då de får möjlighet att hela tiden lära sig något nytt.

Kunderna kan vara alltifrån kommuner till företag eller bostadsrättsföreningar. Uppdragen kan handla om badrumsrenovering, lokalanpassning, byte av blandare, wc-stol eller avlopp som gått sönder. En stor del av jobbet handlar om att själv planera vardagen och fatta beslut om hur det ska utföras.

Vid en del tillfällen gör vi även speciella installationer, såsom det arbete som Robert har gjort med att montera ett ventilationsaggregat med förvärmning av kyla samt med eftervärmning och ångbefuktning till en anläggning.

Montör i svarta arbetskläder som står framför en ånganläggning. Han tittar mot kameran och småler.

Montör i svarta kläder som installerar en cirkulationspump.
Foton: Robert installerar.

Det är ett tajt team i Karlskoga där det alltid är nära till skratt.  Just det är en av orsakerna till deras fina sammanhållning. Skulle ett problem dyka upp som man inte kan lösa själv, då är det inte mer än ett telefonsamtal bort till kollegan.

Jag försöker alltid göra det bästa för kunden och finna vägar till lösningen. Det är många olika typer av byggnader som vi installerar i och ibland kan det behövas speciallösningar och då är det bra om man har en bred kunskap om mycket, säger Alexander.

Montör märker ut var handfat ska installeras i badrummet. I handen håller han ett vattenpass och en konsol.

Montör böjer ett stålrör med rörtången.
Foton: Alexander rot-renoverar en lägenhet.

Möten med många olika människor

Varje dag träffar våra servicemontörer olika människor och det gäller att kunna bemöta och prata med varje individ.  Social kompetens är därför viktigt och kommunikation blir grundstenen för ett lyckat arbete. Genom att vara lyhörd och lyssna på kunden kan eventuella missförstånd undvikas.

Som servicemontör är det viktigt med social kompetens då jag träffar många olika typer av personer. Man blir en sorts människokännare i det här yrket, säger Marcus.

Montör i svarta kläder som står inomhus vid ett bygge. Ena handen håller han i svarta slangar.
Foto: Marcus Karlsson